söndag 23 mars 2014

Det här med mjölken

Jag är allergisk mot komjölk, vilket ställer till det då och då. Mest för andra iofs, men också för mig.
Mår jag bra, kan jag tåla en liten mängd, men oftast reagerar jag med att magen bråkar. Mycket eller lite. Ska jag göra något viktigt, måste jag se till att äta helt mjölkfritt och äta regelbundet. För om jag inte äter, bråkar magen också. Och humöret. *s*

Mjölkfritt - egentligen inte så svårt när jag lagar mat själv. Jag har alltid varit allergisk, vilket gör att jag liksom inte längtar efter mjölkprodukter. Utom glass. Glass längtade jag efter även när jag var liten, när jag såg andra äta och jag själv inte kunde. Isglass är liksom inte samma sak.
Idag finns riktigt goda glassorter utan mjölk, det tackar jag för.

Viss mat kräver dock sin mjölkprodukt, eller en ersättning, och det finns tack och lov riktigt bra produkter av både havre och soja för det. En skvätt "grädde" för att mjuka upp såsen eller soppan och det går inte att få en krämig gratäng med vattnig havremjölk. ;)

Men, en sak har varit svårt att ersätta och det är crème fraichen (varför finns det inget i med ^ över på iPad?). Jag hittade en hyfsad produkt, i Milda fraiche, med en del mjölk i, men tillräckligt lite för att jag inte skulle tycka att den är äcklig och inte reagera med att bli vrålsjuk.
Nu har de tagit den ur sortimentet?!?
Min vitlöksgegga... *snyft* Min potatis- och purjolökssoppa... *snyft*

Jag har svårt för sojaprodukter, de har ofta en bismak som jag inte tycker om, men nu när min fraiche är borta gjorde jag ett försök. Jag köpte Sour supreme. En créme fraicheersättare gjord på soja.
Jag har gått förbi produkten flera ggr. Den är svindyr. Och gjord på soja. Som sagt. *urk*

Döm om min förvåning när jag öppnade förpackningen och smakade och insåg att den nästan inte smakar någonting, ger bra syra och har en konsistens som gör den till en utmärkt ersättare även till färskost/philadelphia!

Så, ett hinder övervunnet, jag kan njta igen. Och ännu mer. Coolt. Nu har jag provat två nya saker, slajmiga chiafrön och Sour supreme och båda funkar. Dessutom har jag lärt mig att äta frukost med både soja- och mandelmjölk och börjat intressera mig för raw foodalternativ till efterrätter. Kanske kan ett helt mjölkfritt liv bli riktigt roligt till slut?

Note tp self:
Sluta tjafsa och prova helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar