söndag 13 april 2014

Dagens raw foodgodis - kokosmums

Bountybollar



Jag "fuskade" idag och använde färdig, 56 %-ig choklad, vilket betyder att det inte är 100 % raw food efter chokladdoppningen. (Innehåller alltså socker och någon andel mjölkpulver - förlåt) Receptet ger också hur msn gör sin egen choklad med kokosolja, kakao och sötning med honung eller agavesirap, men jag gjorde nu inte det. För lat.

Vill man, kan man göra cake pops av bollarna, men då får man nog göra dem lite större. Glöm inte att doppa pinnen i choklad innan du stoppar den i bollen, chokladen hjälper till att hålla pinnen på plats.

Jag fick ut 34 bollar, ca 2-2,5 cm i diameter. Cake pops kanske 15?

För den som viktväktar blev varje boll 2 pp utsn choklad, 3 pp med, när jag räknade det på 30 bollar. (34 blev ingen skillnad pga avrundning)

Recept (utan egen choklad):
100 g färska dadlar
150 g riven kokos
1 dl havregryn
2 msk chiafrön
2 msk mandelmjöl
1-2 tsk mandelmjölk
1-2 tsk agavesirap/lönnsirap/honung
4 msk kokosolja
en rejäl nypa havssalt

Mixa ihop allt till en smet (jag gjorde det med mixerstav, funkade utmärkt).
Rulla till bollar. Ställ kallt (helst i frysen) medan du fixar chokladen som bollarna ska doppas i.
Det är en rätt kladdig smet, så det kan vara bra att kyla den innan du rullar också.
200 g choklad räckte precis till mina 34 bollar.
Dekorera med det du vill, riven kokos, kakaonibs t.ex.

Jag tycker kokosoljan blir lite mäktig i både smk och konsistens, men det är säkert en vanesak.

Och att rulla bollarna är en fröjd. Händerna blir lena och luktar gott. :)

2 kommentarer:

  1. Men gud vad gott!
    Jag minns en chokladpaj och Venusgodisar du skickade med till mig en gång......det var tider det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags för en omgång Venusar igen tror jag. Samma smaskiga kola i mitten som i pajen. :)

      Radera