onsdag 13 augusti 2014

Energibar - utan tillsatt socker

Äntligen har jag hittat en energibar i min smak. Eller rättare sagt ett recept på en energibar som jag verkligen gillar.
Inget tillsatt socker, inte ens honung eller sirap, innehåller gryn och frön, nötter och frukt, inga ägg, crunchy och håller ihop bra.

Jag hittar den på Lantmännens hemsida. Eller det. Receptet alltså.

Jag ska räkna ut kcal/protein/fett/kolhydrater samt Viktväktarpropoints så småningom, för den som är intresserad. Och kanske prova att boosta den med något proteinpulver om det "behövs". 

Jag använde osaltat och osötat jordnötssmör och tillsatte 2 msk kanel till smeten. Jag tyckte inte extra sälta behövdes.

Jag fick ut 18 bars, men receptet säger 20. Jag får göra dem lite smalare nästa gång. *haha*


(De är lite äckligt gröna på den här bilden irl är de gyllenbruna)

Receptet:
20 portioner
3 dl havregryn
1 dl riven kokos
400 g färska dadlar
2 dl russin
1 dl pumpakärnor
2 dl solroskärnor
0,5 dl linfrö
330 g jordnötssmör (crunchy eller slät)

Smaksätt eventuellt med 2 msk kanel eller kardemumma

1. Sätt ugnen på 150 grader
2  Mixa ihop allt i en matberedare. Smaka av med salt och ev kanel eller kardemumma.
3. Tryck ut degen i en bakplåtspappersklädd ugnsfast form. (Jag använde en brownieform) ca 20x30 cm
4. Skär degen i 20 bitar i firmen, det blir lättare att dela dem sedan när de är gräddade.
5. Grädda i mitten av ugnen, ca 30-40 min. Eller tills degen fått lite färg och satt sig. (Har du dem inne för länge blir de rätt hårda)
6. Låt svalna helt och dela sedan i bitar.

http://www.lantmannen.se/recept/vintermat/energibar-med-frukt-och-fron

Under vårt tak har ett recept på en paleobar som jag ska testa se'n. Det är en raw bar med dadlar, kokosolja, raw kakao, mandlar och cashewnötter.

Jag är ute efter en god bar att ha som mellanmål på språng och som snabb energi efter ett hårt pass, när det tar en stund innan jag kommer hem. Som alternativ till ägg och frukt.

2 kommentarer:

  1. De såg väldigt goda ut, trots det gröna ;-)

    SvaraRadera
  2. Ser jättegoda ut!
    Du får komma NÄR du vill! :-)
    Kram

    SvaraRadera