söndag 7 september 2014

Vingelpella på vägarna

Jaha, idag kom min lilla, röda räser ut. Det var inte vackert. Ja, om man nu inte räknar cykeln, för den är vackrast. :) Men allvarligt, det är SVÅRT att cykla på den där lilla saken med de smalaste hjulen. De är ju ungefär lika tjocka som min tumme och har en anläggningsyta mot asfalten som är typ 2x5 mm. (Jag överdriver säkert, men du fattar grejen va?)

Och om jag sitter upprätt och känner mig någorlunda stabil, når jag inte bromsen. Och ligger jag ner så att jag når bromsen lätt och snabbt, då har jag vingelfaktor x 10.

Mag- och ryggmuskler, har du hört talas om dem? Jag har så'na, men de räcker inte till att stabilisera en liten räsercykel inte.

Och växlarna. Vi ska inte ens gå in på dem! Eller, jo det ska vi! Man KAN ju tro att det är ungefär samma sak att växla en mountainbike och en landsvägsräser, men icke det.  Mountainbiken har 30 växlar, 3x10, rätt enkla att hitta rätt för utmaningen, men den här lilla röda saken jag cyklade på idag. Puh!!! 20 växlar, 2x10 med en helt annan utväxling än skogscykelns. SVÅRT!!!

Men, skam den som ger sig. Jag var ute i en timme idag, vimsade pmkring lite, var lite rädd, blev lite kaxig, trampade tungt, trampade lätt, fick vända och leta väg, hittade cykelväg och vinglade vid rödljus. Jag KOM IHÅG att klocka ur fötterna!!! Men det är jag livrädd för att glömma när jag cyklar landsväg, så det blir till att öva, öva, öva. *pust*

Benen var trötta efter gårdagens intervaller, så det blev 17 km på 50 minuter med moderat ansträngning (ca 70-75 % av maxpuls som högst) och det var målet. Ca en timme ut och rulla för att få en känsla för cykeln.

Nu har jag svamlat klart om min cykeltur. Förutom att jag undrar om det tar lång tid att bli av med vinglandet? Och så undrar jag om benen någonsin slutar att kännas trötta när man cyklar? Det spelar liksom ingen roll om jag har vilat eller kört ett hårt pass innan, benen känns som brinnande stockar hela tiden. Irriterande.

Nu, vila. Ikväll kommer älskade, underbara galenmannen hem från sin grabbresa till Köln. Längtar faktiskt. Puss!!!

4 kommentarer:

  1. Vad grym du är!!! Jag är döimpad! Medelålders och tjockas på mitten... Det där med tjockast på mitten - stämmer det fortfarande? Eftersom du är så himla grym på viktväkteriet också så kanske det nu blir medelålders och supersnygg även på mitten? Stor kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, vi medelålders kan! Eller hur?!? :D Jag är tyvärr ff tjockast på mitten, det sitter envist kvar, om än något mindre. ;) Det där på nedre delen av magen och på höfterna vägrar flytta på sig, men med den andra halvan av övervikten ska jag nog mota bort mittendelen. Jag ska fundera på titelförändringen när jag är i mål. Haha! Tack för pepp!

      Radera
  2. Wow! En sån häftig cykel du har skaffat dig! Själv har jag skaffat mej en riktig tantcykel med korg därfram och gammaldags styre, tror jag har 3 växlar på den. Om jag cyklat på den i sommar? En gång....hm....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ascool, sus! Och jättesnygg! Men jag är inte säker på att det är rätt verktyg för mig. Jag är lite rädd. *asg* Vi kan bytlånas lite, så jag får susa fram på din fina tantcykel. <3

      Radera